Veilig internetten > Phishing en fraude checken en melden

Phishing en fraude checken en melden

Heb je een vreemde e-mail, sms, WhatsApp, betaalverzoek of Tikkie ontvangen? En weet je niet zeker of dit van ons komt? Als je niets hebt geopend of nergens op hebt geklikt, hoef je meestal niets te doen. Doorloop onze checklist en je weet wat je moet doen.

Valse berichten melden

Als slachtoffer is het niet altijd eenvoudig uw weg te vinden naar alle instanties die er in Nederland zijn. De medewerkers van de Fraudehelpdesk weten dit wél en kunnen u precies vertellen bij welke organisatie u het best kunt aankloppen. Met hun ondersteuning vergroten ze bovendien de kans dat u resultaat boekt bij deze instanties. Ook adviseren zij u met betrekking tot de mogelijkheden de schade te beperken en of u deze eventueel vergoed kunt krijgen. Door alle meldingen die hun ontvangen, houden ze zicht op de laatste ontwikkelingen. Duikt er een nieuwe vorm van fraude op? Een nieuwe werkwijze? Dan kunnen zij daar direct voor waarschuwen. Hun rapportages aan het ministerie van Justitie en Veiligheid dragen bij aan meer inzicht in wat er speelt op het gebied van fraude. Ook als u al aangifte heeft gedaan bij de politie kunt u bij hun terecht. De Fraudehelpdesk werkt landelijk, en zo valt de omvang van een zaak eerder op. Daarmee neemt de kans toe dat de politie ermee aan de slag gaat.

Slachteroffer van fraude? Meld dit nu!

Geef hieronder aan namens wie je de melding stuurt.

Wil je liever bellen? Dat kan ook!